Erhan Erden SEyitgazi Belediye Başkan Adayı


Sınav adaylarına hayat kurtaran tüyolar

Sınav adaylarına hayat kurtaran tüyolar
Sınav adaylarına hayat kurtaran tüyolar
13 Ekim 2025 Pazartesi Okuma 725

Barış Balcı’dan LGS ve YKS sınavına hazırlanacak adaylara tavsiyeler

Eğitim Danışmanı Barış Balcı, sınav başarısının sadece ders çalışmakla değil; hedef belirleme, planlı çalışma, aile desteği ve duygusal dengeyle mümkün olduğunu vurguladı. Balcı, “Sınava hazırlanırken hayatı ıskalamayın” diyerek öğrenci ve velilere önemli tavsiyelerde bulundu. 

Eğitim Danışmanı Barış Balcı, sınav hazırlığının yalnızca ders çalışmakla sınırlı olmadığını, sürecin bir strateji ve planlama ile yönetilmesi gerektiğini söyledi. LGS ve YKS sınavlarında başarılı olmak için hedef belirleme ve program yapmanın önemine değinen Balcı doğru bir sınav süreci geçirmek ve başarıya ulaşmak için öğrencilere ve ailelere önemli tavsiyelerde bulundu.

İşte Eğitim Danışmanı Barış Balcı’nın sınava hazırlık süreci için önerileri

Hedef belirleme

Sınav hazırlığının en önemli adımı, öğrencinin hedeflerini netleştirmesi. Bu, sadece alınacak puanı değil, öğrencinin yeteneği, ilgisi ve mesleki eğilimi doğrultusunda ileride hangi işi yapmak istediğini, hangi liseye veya üniversiteye gitmeyi amaçladığını da kapsıyor. Öğrenci, güçlü ve zayıf derslerini fark ederek kendine uygun bir yön çizebilir.

Öğrencinin hangi mesleğe ilgi duyduğu, hangi alanda yetenekli olduğu, hangi liseye veya üniversiteye gitmek istediği gibi konularda netleşmesi önemli.

Bu süreçte, sınıf ve branş öğretmenlerinin yönlendirmesi büyük önem taşıyor. Öğrencinin potansiyelini belirlemek için mesleki eğilim testleri de kullanılabilir. Ayrıca, deneme sınavları, öğrencinin bilgi düzeyiyle birlikte güçlü ve zayıf alanlarını tespit etmede önemli bir araçtır.

Hedef belirleme süreci yalnızca sınava değil, hayatın geneline dair bir planlama içermeli. Öğrencinin kurduğu hedefler, yaşamına anlam katmalı ve motivasyonunu beslemelidir.

Program yapma

Hedef belirlendikten sonra bu hedefe ulaşmak için bir plan ve program oluşturmak gerekiyor. Sınav hazırlığı bir maraton niteliğindedir; dolayısıyla istikrarlı, disiplinli ve sürdürülebilir bir program şart. Özellikle erken yaşlardan itibaren kitap okuma alışkanlığı, düzenli ders çalışma, ödev takibi gibi davranışlar edinen öğrenciler, sınav yılı geldiğinde çok daha rahat ediyor.

Plan yapılırken öğrencinin sadece ders çalışacağı saatler değil, uyku düzeni, yemek saatleri, dinlenme ve sosyal zamanları da dahil edilmeli. Bu süreci öğrenciyle birlikte aile planlamalı ve sürdürülebilir hale getirmelidir.

Günlük çalışma saati

Çalışma süresi öğrencinin yaşına, hedeflerine ve seviyesine göre değişiklik gösterebilir. Ancak genel çerçevede:

  • LGS’ye hazırlanan 8. sınıf öğrencileri, günde en az 3-4 saat verimli çalışmalı.
  • YKS’ye hazırlanan lise öğrencileri için günlük 4-6 saat, okul olmayan günlerde 8-9 saate kadar çalışma planlanabilir.

Çalışmalar mutlaka seanslara bölünmeli. Örneğin:

  • Yemekten önce 40’ar dakikalık 2 seans,
  • Yemekten sonra yine 40’ar dakikalık 2 seans yapılabilir.

Hafta sonları, üçlü bloklar halinde (sabah, öğleden sonra ve akşam) çalışma yapılabilir. Zorlandığı dersler zihnin en dinç olduğu sabah saatlerinde çalışılmalı; kolay ve sevilen dersler günün sonuna bırakılabilir.

Testler ve denemeler

Test çözmek, sınav başarısının anahtar unsurlarından biridir. Ancak yalnızca test çözmek değil, çözülen testlerin analizi de büyük önem taşıyor. Denemeler adeta öğrencinin röntgenini çekiyor. Öğrenip öğrenmediğini, eksik olduğu konuları ve bilgiyi ne kadar kalıcı hale getirdiğini gösteriyor.

Test seçiminde dikkat edilmesi gereken temel unsur, öğrencinin seviyesine uygun kaynaklardan çalışması. Başlangıçta kolay testlerden başlamak, zamanla zorluk seviyesini artırmak gerekiyor. Ancak öğrencinin seviyesi ileri düzeydeyse, doğrudan kendi düzeyine uygun testlerle çalışabilir.

Yanlış yapılan soruların doğru çözümleri izlenmeli, videolu soru çözümleri gibi kaynaklardan faydalanarak öğrenme eksikleri kapatılmalıdır. Öğrencinin her çözemediği soruda öğrenme fırsatı vardır.

Öğrenerek ilerleme

Sınav sürecinde en önemli unsur, konuların ezberlenerek değil, öğrenilerek ilerlenmesidir. Bunun için her gün ödevlerin yapılması, notların düzenli tutulması, günlük ve haftalık tekrarların yapılması gerekiyor. Bu alışkanlık sağlanmadığında, sınav yaklaştığında öğrenci birçok konuyu unuttuğunu fark ediyor ve geçmiş konuları tekrar etmek zorunda kalıyor.

Sürecin başından itibaren düzenli tekrar, konu takibi ve çözülemeyen sorulara geri dönme alışkanlığı olan öğrenciler, son dönemde panik yaşamadan hazırlığını tamamlayabiliyor. Haftalık yapılan denemeler, öğrencinin bilgi düzeyini test etmesi ve öğrenip öğrenmediğini kontrol etmesi açısından çok etkili.

Anne babanın sınav sürecine etkisi

Aileler bu süreçte öğrencinin en önemli destekçileri. Özellikle küçük yaşlarda düzenli yatma-kalkma saatleri, kitap okuma alışkanlığı, ödev takibi gibi davranışları kazandırmaları, öğrencinin uzun vadeli başarısında kritik rol oynuyor.

Ancak çok sert ve otoriter bir yaklaşım yerine, sorumluluk bilinci kazandıran, sevgi dolu ve dengeli bir tutum öneriliyor. Aile, çocuğu sadece dersle kuşatmamalı; onun sosyal hayata, sanata ve spora da zaman ayırmasını sağlamalı. Haftada bir aile etkinliği, yürüyüş gibi küçük nefes alanları öğrencinin duygusal yükünü hafifletiyor ve enerjisini tazeliyor.

Ayrıca hedeflediği okulun ziyaret edilmesi, ya da seçmek istediği meslekten bir profesyonelle tanışması gibi adımlar, öğrencinin motivasyonunu artırabiliyor. Anne babanın da sınav sürecinde birlik içinde hareket etmesi, öğrencinin istismara açık “iyi polis – kötü polis” oyununu oynamasını engelliyor.

Mezunlara öneriler

Sınava tekrar hazırlanan mezun öğrenciler, süreci daha önce yaşamış olmanın avantajına sahip. Ancak disiplinli çalışma şart. Zaman konusunda daha özgür oldukları için daha iyi bir çalışma programı hazırlayabilirler. Çalışma süreleri daha fazla olabilir.

Bu nedenle mezun öğrencilerin:

  • Günü planlaması,
  • Düzenli tekrar yapması,
  • Soru çözümüne yeterli zaman ayırması gerekiyor.

Yüksek motivasyon

Öğrencinin kendi iç sesi, motivasyon kaynağı olmalı. Kendine neden bu hedefe ulaşmak istediğini hatırlatması, iç motivasyonu yüksek tutması gerekiyor.
Hedeflediği okulu ziyaret etmek veya ilgi duyduğu meslek grubundan bir profesyonelle konuşmak bu motivasyonu artırabilir.

Teknoloji kullanımı

Teknoloji bilgiye ulaşmada büyük kolaylık sağlasa da, kontrolsüz kullanım öğrencinin dikkatini dağıtıyor ve bağımlılık yaratabiliyor. Balcı, özellikle ilköğretim çağındaki öğrenciler için, günlük toplam ekran süresinin 2 saati geçmemesi gerektiğini belirtiyor.

Yemeklerden sonra kişinin algı dikkat konusunda zayıf olduğu zaman. Teknoloji kullanımı için yemek sonrası gibi pasif zamanlar tercih edilmeli. Ders çalışırken telefon, bilgisayar gibi cihazların aynı odada olmaması en ideal yöntem. TV, telefon ve bilgisayar dikkat dağıttığı için, mümkünse öğrencinin görüş alanı dışında tutulmalı.”

Sınava hazırlanmak mı, hayata hazırlanmak mı?

Barış Balcı’ya göre asıl mesele sınava değil, hayata hazırlanmak. Sınav süreci, öğrencinin hayatla bağını koparmamalı. Bu dönemde kazanılan tecrübe, ileride yaşanacak zorluklara karşı birer referans noktası olacak. Sınav sürecinde kazanılan alışkanlıklar, geliştirilen iletişim becerileri, duygusal dayanıklılık, sosyal ilişkiler kişiye hayat boyu fayda sağlayacak.

Öğrencinin iletişim kurma biçimi, takım çalışmalarına katılımı, kendini ifade etme becerisi gibi yönler, yalnızca okul başarısını değil, hayat başarısını da etkiliyor.

Yeni eğitim sistemi bilgiyi değil beceriyi ölçüyor

Okullarda bir süredir Maarif Modeli uygulanıyor. Yeni eğitim sistemi, sadece bilgiyi ölçmüyor; öğrencinin bilgiyi nasıl kullandığına, yorumladığına ve problem çözdüğüne bakıyor. Bu yüzden yalnızca akademik bilgi değil, duygusal zeka, iletişim becerileri, kültürel paylaşım ve sosyal bağlar da giderek önem kazanıyor.

Sınava hazırlanırken hayatı ıskalamayın

Denizli’de 10 binlerce öğrenci ve ailelerine sınava hazırlık sürecinde destek olan Eğitim Danışmanı Barış Balcı’nın vurguladığı gibi, sınavlar gelip geçici ama bu süreçte kazanılan alışkanlıklar, tutumlar ve bakış açıları hayat boyu öğrencinin yanında kalacak.
Bu nedenle hem akademik başarıyı hedeflemek hem de duygusal, sosyal ve zihinsel dengeyi korumak gerekiyor.



Gönderen: haber



YORUM YAZ
Bu habere yorumlar

Eğitim

Okul Kıyafeti Uygulamasına Öğretmen ve Velilerden Yüksek Memnuniyet
Okul Kıyafeti Uygulamasına Öğretmen ve Velilerden Yüksek Memnuniyet
Emek Anadolu Lisesi İnşaatında Sona Yaklaşılıyor
Emek Anadolu Lisesi İnşaatında Sona Yaklaşılıyor
Sınav adaylarına hayat kurtaran tüyolar
Sınav adaylarına hayat kurtaran tüyolar
“Öğrenci Motivasyonu Arttırma Teknikleri” Semineri
“Öğrenci Motivasyonu Arttırma Teknikleri” Semineri
Anadolu Üniversitesi Batı Avrupa Programları Mezunlarını Köln’de Uğurladı
Anadolu Üniversitesi Batı Avrupa Programları Mezunlarını Köln’de Uğurladı
Eskişehir’den eTwinning Başarısı: Dört Öğretmen Çalıştay’a Davet Edildi
Eskişehir’den eTwinning Başarısı: Dört Öğretmen Çalıştay’a Davet Edildi
Türkiye İnovasyon Haftası’nda Anadolu Üniversitesi’ne Yoğun İlgi
Türkiye İnovasyon Haftası’nda Anadolu Üniversitesi’ne Yoğun İlgi
ESOGÜ İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinden Filistin’e Destek Kermesi
ESOGÜ İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinden Filistin’e Destek Kermesi
ESTÜ’de Beş Akademisyen Profesörlük Beratlarını Aldı
ESTÜ’de Beş Akademisyen Profesörlük Beratlarını Aldı
Anadolu Üniversitesi Öğrencileri TRT Geleceğin İletişimcileri Yarışması’nda Finalde
Anadolu Üniversitesi Öğrencileri TRT Geleceğin İletişimcileri Yarışması’nda Finalde
ESTÜ Öğrencisi Saliha Şebnem Şen, İklim Elçileri Koordinatör Yardımcısı Seçildi
ESTÜ Öğrencisi Saliha Şebnem Şen, İklim Elçileri Koordinatör Yardımcısı Seçildi
ESOGÜ ve Odunpazarı Millî Eğitim Müdürlüğü’nden Eğitimde İş Birliği Protokolü
ESOGÜ ve Odunpazarı Millî Eğitim Müdürlüğü’nden Eğitimde İş Birliği Protokolü
Dede Korkut İlkokulu ve Şerife Bacı Özel Eğitim Anaokulu Açıldı
Dede Korkut İlkokulu ve Şerife Bacı Özel Eğitim Anaokulu Açıldı
ESOGÜ Yönetimi Uluslararası Öğrencilerle Buluştu
ESOGÜ Yönetimi Uluslararası Öğrencilerle Buluştu
Yunus Emre Eğitim-Öğretim Yılı Akademik Kurul Toplantısı Yapıldı
Yunus Emre Eğitim-Öğretim Yılı Akademik Kurul Toplantısı Yapıldı
"Afetler ve Dayanıklılık Ayı" Kapsamında Tüm Okullarda Eş Zamanlı Tatbikat
"Afetler ve Dayanıklılık Ayı" Kapsamında Tüm Okullarda Eş Zamanlı Tatbikat
Anadolu Üniversitesi, THE 2026 Dünya Üniversite Sıralamalarında Türkiye 16.’sı
Anadolu Üniversitesi, THE 2026 Dünya Üniversite Sıralamalarında Türkiye 16.’sı
Anadolu Üniversitesi’ne Akademik Girişimcilikte "Teknogirişim Rozeti" Başarısı
Anadolu Üniversitesi’ne Akademik Girişimcilikte "Teknogirişim Rozeti" Başarısı
Anadolu Üniversitesi’nde "İletişim Buluşmaları" Başlıyor
Anadolu Üniversitesi’nde "İletişim Buluşmaları" Başlıyor
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Eğitim Gündemini Değerlendirdi: Önemli Açıklamalar
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Eğitim Gündemini Değerlendirdi: Önemli Açıklamalar
Anadolu Üniversitesi Rektörü, Türk Dili ve Kültürü Programını Brüksel’de Tanıttı
Anadolu Üniversitesi Rektörü, Türk Dili ve Kültürü Programını Brüksel’de Tanıttı
Türk üniversitelerinden uluslararası alanda önemli başarı: İlk 500’de 4 Üniversite
Türk üniversitelerinden uluslararası alanda önemli başarı: İlk 500’de 4 Üniversite
Erdoğan: "Yükseköğretimde Ulaştığımız Seviyeyi Yukarılara Çıkarıyoruz"
Erdoğan: "Yükseköğretimde Ulaştığımız Seviyeyi Yukarılara Çıkarıyoruz"
Dede Korkut İlkokulu ve Şerife Bacı Özel Eğitim Anaokulu Açılıyor
Dede Korkut İlkokulu ve Şerife Bacı Özel Eğitim Anaokulu Açılıyor
Anadolu Üniversitesi Üstün Yetenekliler Merkezi (ÜYEP) Yeni Yerinde Hizmete Açıldı
Anadolu Üniversitesi Üstün Yetenekliler Merkezi (ÜYEP) Yeni Yerinde Hizmete Açıldı
Nasrettin Hoca İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinden Din Görevlisine Anlamlı Ziyaret
Nasrettin Hoca İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerinden Din Görevlisine Anlamlı Ziyaret
Yunus Emre Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde "Filistin’le Tek Yürek Dayanışması"
Yunus Emre Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde "Filistin’le Tek Yürek Dayanışması"
Eskişehir ESOB Başkanı Ekrem Birsen’den Mesleki Eğitim Öğrencilerine Ahilik Dersi
Eskişehir ESOB Başkanı Ekrem Birsen’den Mesleki Eğitim Öğrencilerine Ahilik Dersi
Anadolu Üniversitesi’nden Bir İlk: "Toplumsal Katkı El Kitabı" Yayımlandı
Anadolu Üniversitesi’nden Bir İlk: "Toplumsal Katkı El Kitabı" Yayımlandı
İl Milli Eğitim Müdürü Sinan Aydın’a Destek Ziyareti
İl Milli Eğitim Müdürü Sinan Aydın’a Destek Ziyareti
ESTÜ İç Mimarlık Öğrencileri, Tasarımlarını FDI Mobilya Fuarı’nda Sektöre Sundu
ESTÜ İç Mimarlık Öğrencileri, Tasarımlarını FDI Mobilya Fuarı’nda Sektöre Sundu
Sabancı Vakfı’ndan Üniversite Öğrencilerine Büyük Destek
Sabancı Vakfı’ndan Üniversite Öğrencilerine Büyük Destek
Tüm Okullarda "Filistin Farkındalık Etkinlikleri" Düzenlendi
Tüm Okullarda "Filistin Farkındalık Etkinlikleri" Düzenlendi
YÖK Başkanı Özvar: Lisans ve MYO Eğitimleri Gerçek İş Ortamlarıyla Bütünleşecek
YÖK Başkanı Özvar: Lisans ve MYO Eğitimleri Gerçek İş Ortamlarıyla Bütünleşecek
Açıköğretimle Yeni Ufuklar: Kadınlar Eğitimi Hayatın Her Alanına Taşıyor
Açıköğretimle Yeni Ufuklar: Kadınlar Eğitimi Hayatın Her Alanına Taşıyor
Anadolu Üniversitesi’nde Sürdürülebilir Kampüs Turları Gerçekleştirildi
Anadolu Üniversitesi’nde Sürdürülebilir Kampüs Turları Gerçekleştirildi
Anadolu Üniversitesi, "En Verimli Üniversite Binası" Ödülü Aldı
Anadolu Üniversitesi, "En Verimli Üniversite Binası" Ödülü Aldı
ESTÜ Mühendislik Fakültesi 21. Mezunlar Buluşması Yoğun Katılımla Gerçekleşti
ESTÜ Mühendislik Fakültesi 21. Mezunlar Buluşması Yoğun Katılımla Gerçekleşti
Eskişehir’de 69 Kız Hafız İçin İcazet Merasimi Coşkusu
Eskişehir’de 69 Kız Hafız İçin İcazet Merasimi Coşkusu
Anadolu Üniversitesi Turizm Fakültesinde Akademik Kurul Toplantısı
Anadolu Üniversitesi Turizm Fakültesinde Akademik Kurul Toplantısı
21. Yüzyıl Mühendisleri ESTÜ’de İnovasyon Yolculuğuna Çıkıyor
21. Yüzyıl Mühendisleri ESTÜ’de İnovasyon Yolculuğuna Çıkıyor
Türk Yükseköğretiminde 2030’a Doğru Yapısal Reformlar Gündemde
Türk Yükseköğretiminde 2030’a Doğru Yapısal Reformlar Gündemde

Bunlar da ilginizi çekebilir